جاب ویژن جاب ویژن .

جاب ویژن

بیکاری و دریافت حقوق از سمت بیمه

این روزها به خاطر شرایط اقتصادی و حتی شرایط کرونایی، اگر کسی بدون میل و اراده خود بی کار شده باشد و از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بوده، بیمه شده باشد واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری می‌گردد و می‌تواند مقرری ماهیانه‌ای به عنوان حقوق بیکاری دریافت نماید. فرد بیکار، برای دریافت این کمک هزینه باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدنش‌، موضوع را به واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کند.

بیمه بیکاری

در ابتدا بد نیست بدانیم که اصلا بیمه بیکاری چیست؟ این نوع از بیمه، تسهیلاتی قانونی بوده که قانون‌گذار برای آن دسته از کارگران و شاغلان که به صورت غیر ارادی  مثل فسخ یک طرفه قرارداد توسط کارفرما یا حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، طوفان و حتی ویروس کرونا که جدیدا با آن دست و پنجه نرم میکنیم، مجبور به ترک شغل خود شده‌اند،  تا زمان استخدام جدید در نظر گرفته است.

هنگامی که در سازمانی استخدام می‌شوید؛‌ ماهیانه، ۳% از حقوقتان توسط کارفرما برای بیمه بیکاری به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. البته کارفرما باید مبلغی را ماهیانه و به‌ازای هر کارمند برای این سازمان واریز کند. می‌توان این مبلغ را به اقساط وام یا یک سپرده‌گذاری تشبیه کرد. چرا که وقتی واجد دریافت این کمک هزینه شناخته شوید؛ این مبالغ به شما بازخواهد گشت.

با پرداخت این مبالغ جزئی، علاوه بر اینکه می‌توانید هنگام دریافت خدمات درمانی از دفترچه بیمه استفاده کنید؛ در هنگام بیکاری و بازنشستگی هم مقرری ماهانه دریافت خواهید کرد.

مشمولین دریافت حقوق

اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیمه بیکاری به شما تعلق می‌گیرد:

مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید؛ یعنی شغل آزاد نداشته و یا صاحب کسب و کار نباشید.
تبعه کشورهای دیگر نباشید (تابعیت ایران یکی از ویژگی‌های ضروری برای دریافت بیمه بیکاری است.)
مستمری‌بگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید.
پیش از بی کاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید. البته در مورد این قانون تبصره‌ای وجود دارد که می‌گوید: افراد بیمه شده‌ای که به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله، آتش‌سوزی و سیل کار خود را از دست می‌دهند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان مشخص را ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر چنین حوادثی بی کار شوند، در صورت داشتن سایر شرایط، واجد شرایط بیمه بیکاری خواهند بود.
·         به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید؛ ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیته‌ای متشکل از نمایندگانِ سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده بستگی دارد.

مبلغ دریافتی از سوی بیمه
در این خصوص قانون اینگونه توضیح داده که باید به اندازه 55 درصد از متوسط مزدی که فرد به صورت روزانه دریافت می‌کند، به عنوان مقرری بیمه بیکاری به وی تعلق می‌گیرد اما نباید میزان مقرری دریافتی فرد از 80 درصد متوسط دستمزد وی بیشتر باشد. بنابراین به نوعی یک کف و یک سقف برای آن در نظر گرفته شده است تا چندان با هم اختلاف نداشته باشند.

بحث دیگری که بر روی میزان مبلغ بیمه بیکاری تاثیرگذار است، مجرد یا متاهل بودن و همچنین تعداد فرزندان یا افراد تحت تکفل است که بر روی میزان مبلغ دریافتی تاثیرگذار خواهد بود.

مدت زمان دریافت این کمک‌ هزینه

بر مبنای مدت سابقه بیمه و مجرد یا متاهل بودن شما، مدت زمانی که بیمه بیکاری به شما پرداخت می‌شود؛ متفاوت است. در جدول زیر اطلاعات کلی راجع به این قضیه آمده است و همان‌طور که مشخص است حداقل و حداکثر مدت دریافت این وجه، ۶ و ۵۰ ماه خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که مدت زمانی که این وجوه را دریافت کرده‌اید، به‌عنوان سابقه بیمه برای شما در نظر گرفته می‌شود ولی در این زمان مبالغی که معمولا کارفرما موظف است پرداخت کند از جمله عیدی، سنوات و…. را دریافت نخواهید کرد.

سابقه بیمه
وضعیت تاهل
مدت زمان دریافت مقرری بیکاری
از 6 تا 24 ماه
مجرد
به مدت 6 ماه
از 6 تا 24 ماه
متاهل
به مدت 12 ماه
از 25 تا 120 ماه
مجرد
به مدت 12 ماه
از 25 تا 120 ماه
متاهل
به مدت 18د ماه
از 121 تا 180 ماه
مجرد
به مدت 18 ماه
از 121 تا 180 ماه
متاهل
به مدت 26 ماه
از 181 تا 240 ماه
مجرد
به مدت 26 ماه
از 181 تا 240 ماه
متاهل
به مدت 36 ماه
از 241 ماه به بالا
مجرد
به مدت 36 ماه
از 241 ماه به بالا
متاهل
به مدت 50 ماهقطع بیمه همکاری
 

بیمه بیکاری تنها در صورتی قطع می‌شود که فرد بیمه‌شده:

مجدداً مشغول به کار شود
بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند
از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابهی که به او پیشنهاد شده، خودداری کند
مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود
با دریافت دستمزد مدت بلاتکلیفی به کار اولیه‌اش برگردد
مدت‌زمان قانونی دریافت مستمری بیکاری به پایان برسد
فوت کند
اگر بیمه‌شده بیکار، دوباره مشغول به کار شود اما اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و با وجود اشتغال به کار، کماکان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه بدهد، باید مقرری بیمه بیکاری که از زمان اشتغال مجدد دریافت کرده را به حساب تأمین اجتماعی بازگرداند.


شیوه ثبت درخواست برای پرداخت حقوق بیکاری
اگر شرایط دریافت این کمک‌هزینه را دارید؛ باید هرچه سریع‌تر با مدارک مورد نیاز به اداره کار مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. توجه داشته باشید که از زمان از دست دادن کارتان؛ فقط سی روز فرصت دارید تا برای دریافت این مبلغ اقدام کنید. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید در این مهلت تقاضای خود را ثبت کنید؛ تا سه ماه مهلت دارید مدارکی را ارائه دهید که نشان می‌دهند عذر موجهی برای عدم اقدام در سی روز اول داشته‌اید.

در اولین مرحله، باید در سامانه بیمه بیکاری یا سامانه جامع روابط کار حساب کاربری ایجاد کنید. برای احراز هویت می‌توانید به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کنید. سپس مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل نمایید. به یاد داشته باشید که این مبلغ به حساب بیمه بیکاری شما واریز خواهد شد. بنابراین حتما باید در بانک رفاه کارگران حساب باز کرده باشید. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست به شرح زیر است:

اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال شما
۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید
اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامه‌های دوره‌های فنی
شناسنامه و کارت ملی
کارت پایان خدمت
یک جلد پوشه روغنی
کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رای‌های صادرشده
داشتن حساب بیمه بیکاری
جمع بندی
شاید شما هم جزو افرادی باشید که بنا به هر دلیلی، سازمانی که در آن استخدام شده‌‌اید به صورت یک طرفه با شما قطع همکاری  کرده باشد. در این شرایط، تا یک جای جدید استخدام شوید درامد شما قطع شده و فشار روانی بر شما حاکم می­شود. اما نگران نباشید، خوشبختانه قانون‌گذار برای این موارد چاره‌ای اندیشیده است.

بیمه بیکاری، همان چیزی است که برای این شرایط دشوار در نظر گرفته شده و کمک می‌کند فشار اقتصادی و روانی کمتر به فرد بیکار شده وارد شود.این تسهیلات می‌تواند مزایا و معایبی را برای کارگران و افراد شاغل به همراه داشته باشد.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۸:۴۴ توسط:جاب ویژن موضوع: نظرات (0)