جاب ویژن جاب ویژن .

جاب ویژن

چه سازمان‌هایی به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند؟

در حال حاضر با نگاهی به آگهی‌های سایت‌های استخدامی می‌توان متوجه شد که بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌ها به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند و تعداد زیادی آگهی استخدام را در این حوزه می‌توان مشاهده کرد. تقریباً همه سازمان‌های نیازمند نیرو برای فرصت شغلی راننده پایه یک از از افراد رزومه کاری درخواست می‌کنند و بدون داشتن یک رزومه حرفه‌ای، شانس استخدام در شرکت‌های بزرگ و موفق خیلی کم می‌شود.

‍ شرایط استخدام راننده پایه یک در سازمان دولتی چگونه است؟

ادارات دولتی طیف فعالیت‌های وسیعی دارند؛ از سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان اداره گرفته تا بعضی از ادارات مثل شهرداری‌ها که برای تامین نیروی راننده اتوبوس درون شهری، آبیاری فضای سبز، پاک‌سازی خیابان‌ها، جمع‌آوری پسماند، پروژه‌های عمرانی و ... خود نیازمند فردی هستند که با رانندگی کامیون و اتوبوس آشنا باشد.

از طرف دیگر سازمان‌هایی مثل اداره، حمل و نقل جاده‌ای یا سازمان راه‌داری هم برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود در زمینه‌های عمرانی، جاده‌سازی، باز کردن جاده‌ها در اثر ریزش کوه و بهمن و ... نیازمند جذب راننده پایه یک هستند.

‍ استخدام راننده پایه یک ترانزیتی چه شرایطی دارد؟

بعضی از شرکت‌هایی که تجاری بوده و مشتریان بین‌المللی دارند، برای صادرات کالاهای خود به خارج کشور نیازمند استخدام راننده پایه یک برای ترانزیت هستند. این رانندگان برای اینکه بتوانند به عنوان راننده ترانزیت فعالیت کنند باید مجوز لازم را از نیروی انتظامی دریافت کنند؛ همچنین داشتن گذرنامه معتبر نیز برای فعالیت در این شغل الزامی است.

‍ شرایط استخدامی راننده پایه یک چگونه است؟

در بسیاری از اداراتی که نیازمند استخدام راننده پایه یک و ماشین سنگین هستند، علاوه بر مدارک عمومی مثل گواهینامه پایه یک، داشتن تجربه و سابقه کار سه تا چهار سال هم لازم است. خوشبختانه سطح تحصیلات برای استخدام در این شغل اهمیتی برای کارفرماها نداشته و اکثر سازمان‌ها در استخدام راننده پایه یک تنها به موارد عمومی مثل سن و داشتن کارت پایان خدمت، اهمیت می‌دهند.

کدام کسب و کارها نیازمند جذب راننده پایه یک هستند؟

هر کارخانه و کسب و کاری که بخواهد بار، بسته‌های حجیم، کالاها یا سفارش‌هایی را به مشتریان خود برساند یا بخواهد برای حمل و نقل افراد از اتوبوس استفاده کند، برای این کار به استخدام راننده پایه یک هم نیاز خواهد داشت. با این حال، در برخی کسب و کارها به خاطر نوع فعالیت‌هایی که دارند نیاز به نیروی راننده ماشین سنگین بیشتر است که در ادامه به بعضی از نمونه‌های آن اشاره می‌کنیم:

استخدام راننده پایه یک در شرکت‌های باربری و ترانزییت

شرکت‌های حمل و نقل بار که به طور تخصصی در زمینه جابجایی بار و بسته‌های حجیم مشتریان فعالیت می‌کنند یا شرکت‌های تجاری که برای صادرات کالاهای خود به خارج کشور نیازمند جذب راننده پایه یک ترانزیتی هستند. این شرکت‌ها برای انجام سفارشات مشتریان خود و تحویل به موقع آن‌ها، به استخدام راننده پایه یک، راننده سواری و یا نیروی پیک موتوری احتیاج دارند. اکثر این شرکت‌ها به طور تخصصی در زمینه ارائه یک سرویس خاص مثل پیک موتوری، حمل بار با ماشین سنگین یا تعاونی مسافربری کار می‌کنند و به همین دلیل به جذب تعداد زیادی راننده کامیون و اتوبوس نیاز دارند.

شرکت‌های تعاونی و مسافربری

همه شرکت‌های تعاونی و مسافربری برای حمل و نقل مسافران خود نیاز به جذب راننده پایه یک دارند. به ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغی مثل تهران، حمل و نقل شهری با اتوبوس و BRT طرفداران زیادی دارد؛ چون مسافران می‌توانند با اتوبوس زودتر و سریع‌تر به مقصد خود برسند.

فروشگاه‌های اینترنتی

شرکت‌های بزرگ اینترنتی مثل دیجی کالا برای حمل بار و ارسال محموله‌های بزرگ و سنگین مشتریان خود نیاز به ماشین سنگین دارند؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر با رشد این سازمان‌ها، درخواست برای استخدام راننده پایه یک هم افزایش یافته است. به همین دلیل اگر به صفحه آگهی‌های استخدام راننده ماشین سنگین سری بزنید می‌بینید که بخش زیادی از فرصت‌های شغلی مربوط به فروشگاه‌های آنلاین است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها

امروزه هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تنوع و حجم بالای محصولات مشتریان زیادی دارند. تقریباً تمامی این مارکت‌ها به طور روزانه برای حمل و نقل محصولات گوشتی، پروتئینی و سایر محصولات سوپرمارکتی خود نیاز به ماشین سنگین دارند.

شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی

به جز موارد بالا، هر شرکت و سازمانی که برای تحویل و جابجایی افراد یا بسته‌های حجیم نیاز به استفاده از کامیون یا اتوبوس داشته باشد، اقدام به استخدام راننده پایه یک می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که حجم کاری زیادی دارند و هر روز برای جابجایی کارمندان خود، سرویس‌های ایاب و ذهاب و یا حمل محصولات تولیدی خود به نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند، نیاز به راننده ماشین سنگین و اتوبوس دارند.

برای رانندگی کامیون و اتوبوس چه گواهینامه‌ای موردنیاز است؟

رانندگی با انواع وسیله نقلیه موتوری زمینی نیاز به دریافت گواهینامه متناسب با آن دارد و تخطی از آن طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، جریمه و مجازات قانونی دارد. براساس قوانین جدیدی که تصویب شده است می‌توان گواهینامه‌های رانندگی را به سه نوع پایه یک، پایه دو و پایه سه تقسیم کرد.

این گواهینامه‌ها هرکدام برای یک نوع ماشین خاص کاربرد دارند؛ برای مثال گواهینامه پایه یک برای رانندگی ماشین‌های باری بیش از 6 تن و اتوبوس بیش از 26 مسافر، گواهینامه پایه دو برای ماشین‌های سنگین تا 6 تن و کمتر و اتوبوس‌های با ظرفیت تا 26 نفر مسافر، گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه ویژه هم برای ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و عمران قابل استفاده است. جالب است بدانید که گواهینامه‌های جدید دارای میکروچیپ‌های اطلاعاتی هستند و با بازخوانی آن‌ها می‌توان سابقه تخلفات رانندگی را مشاهده کرد.

رانندگی ماشین سنگین نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و بسیار شغل حساسی است؛ به همین دلیل راننده ماشین سنگین باید از نظر عقلی و اخلاقی صلاحیت کافی را داشته باشد. شاید به همین علت است که برای دریافت گواهینامه پایه یک شرط حداقل سن 25 سال تمام گذاشته شده است.

همچنین قبل از دریافت گواهینامه پایه 1 نیاز به دریافت گواهینامه پایه ۲ است. فردی که گواهینامه پایه 2 دارد در زمینه رانندگی ماشین‌های نیمه سنگین تجربه و مهارت کافی را کسب کرده و حالا می‌تواند برای رانندگی ماشین‌های سنگین مثل کامیون و تریلی به کسب تجربه مشغول شود.

همانطور که پیش از این هم گفته شد رانندگی با ماشین سنگین وظیفه حساسی را بر دوش راننده قرار می‌دهد و نیاز به مهارت و تجربه و تسلط بالا بر رانندگی دارد؛ با اینحال آگهی‌های مربوط به استخدام راننده پایه یک در میان آگهی‌های استخدام و کاریابی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از شرکت‌ها برای حمل و نقل مسافران، کارمندان یا حمل بارهای خود به راننده پایه یک احتیاج دارند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۲:۱۶ توسط:جاب ویژن موضوع: نظرات (0)