جاب ویژن جاب ویژن .

جاب ویژن

آشنایی با انواع مشاغل فروشندگی؛ فروشنده مستقیم، کارشناس فروش، صندوقدار و بازاریاب و ویزیتور

فروش حوزه‌ای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های مختلفی دارند.

صندوقداری یکی از مشاغل سطح ورودی است و نیاز چندانی به سابقه کار و تحصیلات ندارد و ساعات کاری انعطاف پذیر و متغیری هم دارد؛ به همین دلیل دانشجویان، تازه فارغ التحصیلان و کسانی که سابقه کاری چندانی ندارند به دنبال چنین موقعیت شغلی هستند.

بازاریابی یکی ازمشاغل پرکاربرد و مهم حوزه فروش است و وظیفه معرفی و فروش طیف وسیعی از محصولات، از اتومبیل گرفته تا محصولات غذایی و پوشاک را برعهده دارد. به همین دلیل بازار پرتقاضایی برای استخدام بازاریاب و ویزیتور وجود دارد و تقریبا هرکسب و کار و شرکتی که محصول یا خدماتی عرضه می‌کند به جذب بازاریاب حرفه‌ای و موفق هم نیاز خواهد داشت.

ویزیتورها نیز که در واقع در پایین‌ترین سطح سلسله‌مراتب دپارتمان‌های بازاریابی در هر سازمانی قرار می‌گیرند، نقش بسیار مهمی در فروش محصولات و خدمات دارند. آن‌ها باید محصولات و خدمات سازمان را به مشتریان معرفی کرده و آن‌ها را متقاعد به خرید کنند.

در این مقاله قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم. همین‌طور در مورد تفاوت‌های فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تعریف فروشنده
روشنده یا salesperson همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمای و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.

تعریف بازاریاب و نماینده‌ی فروش
بازاریاب‌ها نمایندگان شرکت و سازمان‌ها هستند و وظیفه معرفی و فروش محصولات و خدمات را به کسب و کارهای دیگر، سازمان‌ها و شرکت‌ها برعهده دارند. شغل بازاریاب نباید با کارمند یا کارشناس فروش هم اشتباه گرفته شود.  اگرچه ممکن است برخی شرکت‌ها هنوز هم از بازاریابی در معنای ویزیتوری استفاده کنند؛ اما در دنیای کسب و کار امروزی، بازاریابی یک موقعیت شغلی کاملا متفاوت است و حوزه‌ای بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر را شامل می‌شود. حتی در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها واحد بازاریابی مجزا از واحد فروش است و به طور تخصصی به فعالیت‌های بازاریابی مشغول هستند.

تعریف صندوقدار
ه طور کلی صندوقدار کسی است که مبلغ محصول یا خدمات فروخته شده را به صورت پول نقد، کارت اعتباری، بن خرید، چک و … دریافت می‌کند؛ باقیمانده مبلغ را (موقع پرداخت نقدی) به مشتری پس می‌دهد و در قبال آن به مشتری فاکتور یا رسید می‌دهد.

تعریف ویزیتور
یکی از روش‌های بازاریابی که البته کمی قدیمی شده است، بازاریابی مستقیم است. در این روش، نمایندگان فروش/بازاریابی شرکت به صورت مستقیم با مشتریان ملاقات کرده و محصولات و خدمات شرکت را به آن‌ها معرفی می‌کنند. در این شغل، بازاریاب مسئولیت یک منطقه‌ی جغرافیایی را بر عده می‌گیرد و باید طبق یک برنامه‌ی زمانی با مشتریان دیدار کند و محصولات و خدمات شرکت را به آن‌ها معرفی کرده و آن‌ها را قانع کند تا از شرکت خرید کنند. به علاوه، باید گزارش‌های فروش نیز به طور منظم به رده‌های سازمانی بالاتر ارسال شود.

بهترین روش برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی فروشنده، کارشناس فروش، ویزیتور، بازاریاب یا صندوق‌دار، مراجعه به یک سایت استخدام و کاریابی است.

آیا دو شغل فروشنده و کارشناس فروش یکی هستند؟
اما در برخی سازمان‌های دیگر این عناوین مربوط به مشاغل متفاوتی هستند و حوزه مسئولیت‌هایشان هم با یکدیگر تفاوت دارد. در ایران معمولاً فروشنده به پایین‌ترین رده شغلی در حوزه فروش گفته می‌شود که وظیفه ارائه محصولات، پاسخ به مشتریان و کمک به آن‌‌ها برای خرید بهتر را بر عهده دارد. اما بازاریاب و نماینده فروش اغلب رتبه شغلی بالاتری دارد و برای فروش محصولات و خدمات شرکت به‌صورت حضوری با مشتریان قرار ملاقات می‌گذارد. نماینده فروش یا ویزیتور معمولاً با مشتریان عمده مثل شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل به مهارت‌ها و توانایی‌های بالاتری نیاز دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و کارشناس فروش کلیک کنید.

برای استخدام شدن به عنوان بازاریاب و نماینده‌ی فروش به چه تحصیلاتی نیاز دارید؟
تحصیلات و مدرک تحصیلی تاثیر ۱۰۰% بر استخدام ندارند و بیشتر تاکید بر مهارت‌های فردی و تجربه‌های کاری فرد است. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند متقاضیانی را جذب می‌کنند که مدرک لیسانس یا بالاتر در رشته‌های بازاریابی و مارکتینگ، MBA، تجارت، اقتصاد و رشته‌های مرتبط داشته باشند. البته در مورد نمایندگان فروش محصولات تخصصی مثل تجهیزات پزشکی، وسایل آزمایشگاهی و …. کسانی که در رشته‌های مرتبط با زمینه فعالیت شرکت، تحصیل کرده باشند هم در اولویت استخدام قرار می‌گیرند.

برای استخدام شدن به عنوان صندوقدار باید چه تحصیلاتی داشته باشید؟
به طور کلی، برای شغل صندوق‌داری به تحصیلات و مدرک دانشگاهی خاصی نیاز نیست و حتی کسی که دیپلم دبیرستان دارد هم می‌تواند از پس وظایف این شغل بربیاید. با این حال، اگر به صفحه فرصت‌های شغلی صندوقدار در سایت جاب ویژن سری بزنید متوجه می‌شوید که اکثر کارفرماها مدرک لیسانس را برای استخدام صندوقدار مدنظر قرار داده‌اند. همین طور بسته به نوع، زمینه فعالیت و اندازه کسب و کار ممکن است برای صندوقداری به سپری کردن دوره آموزشی یا مدارک ویژه‌ای نیاز داشته باشید.

شغل ویزیتوری به چه مدرک تحصیلی نیاز دارد؟
در گذشته و حتی امروزه، اکثر کارفرمایان برای این جایگاه شغلی، توجه زیادی به تحصیلات نداشته و ندارند و در اکثر موارد، داشتن یک مدرک تحصیلی کافی بوده و هست. با این حال، همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، به دلیل دیجیتالی شدن بسیاری از خدمات و از آن‌جایی که امروزه خیلی از فروش‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود، به تدریج، نمایندگان بازاریاب شرکت‌ها فقط برای فروش‌های عمده در مقیاس بزرگ با مشتریان ملاقات می‌کنند. در نتیجه، نیاز به نیروی انسانی برای این شغل کاهش پیدا می‌کند و معیارهای انتخاب از میان کارجویان، سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. در چنین شرایطی، کسانی که دارای تحصیلات مرتبط و بالاتری هستند، شانس بیشتری برای جذب شدن در سازمان‌ها دارند. با این اوصاف، کسانی که دارای حداقل مدرک لیسانس بازاریابی و تبلیغات یا مدیریت بازرگانی هستند، شانس بالاتری برای تصاحب این جایگاه شغلی دارند.

شغل فروشندگی نیازمند چه تحصیلاتی است؟
فروش حوزه‌ای بسیار گسترده است و سطوح شغلی مختلفی را شامل می‌‌‌شود. برای هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. اما به‌طور کل، کارفرماها برای استخدام بازاریاب و فروشنده داشتن تحصیلات مرتبط درزمینه‌های مرتبط، مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشته‌های مرتبط را در اولویت جذب قرار می‌‌دهند. به‌ویژه برای استخدام بازاریاب و فروشنده و ویزیتور و نماینده فروش، داشتن تحصیلات امتیاز ویژه‌ای برای متقاضیان به حساب می‌آید.

مطالب مرتبط: راهنمای شرایط استخدام بازاریاب و تفاوت‌های بازاریاب با ویزیتور و نماینده فروش

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۰:۳۶ توسط:جاب ویژن موضوع: نظرات (0)