جاب ویژن جاب ویژن .

جاب ویژن

معرفی انواع مشاغل کارگر ساده و شرایط استخدام آن‌ها

شغل کارگر ساده از آن دست مشاغلی است که نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تخصص و مهارت‌های خاصی ندارد و تنها با داشتن توان جسمانی بالا و مناسب می‌توان وارد این حرفه شد. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال آگهی های جذب و استخدام کارگر ساده با جای خواب و غذا هستند. بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی، کارخانجات و شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انجام امور مختلف به استخدام کارگر ساده موقت یا دائمی نیاز دارند.

مسیر شغلی کارگر ساده و نظافتچی چگونه است؟

مسئولیت‌ها و وظایف یک کارگر ساده و نظافتچی ممکن است شامل مسئولیت‌هایی مثل رسیدگی و مدیریت انبار تدارکات، پذیرایی از میهمانان یا خرید تجهیزات و لوازم موردنیاز نیز باشد. همچنین اگر کارگری مهارت مدیریتی خوبی داشته باشد، ممکن است سرپرستی سایر نیروهای خدماتی را نیز بر عهده او بگذارند. در هر مرحله، با افزایش مسئولیت‌ها و وظایف شغلی، میزان حقوق و درآمد کارگر ساده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کارگر خدماتی ساده و آبدارچی یکی از مشاغل ورودی و سطح ابتدایی به‌حساب می‌آید و دستمزد آن نیز معمولاً بر پایه حقوق وزارت کار در نظر گرفته می‌شود. درصورتی‌که مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای این شغل را داشته باشید و عملکرد خوبی نیز از خود نشان دهید، احتمال پیشرفت شغلی برای شما وجود دارد.

گفتنی است که شغل کارگر خدماتی یکی از ضروری‌ترین مشاغل برای هر محیط کار و شرکتی است و هر ساختمان و محیطی برای تمیز شدن و حفظ بهداشت به نظافت نیاز دارد. به همین دلیل انتظار می‌رود این موقعیت شغلی، در ده‌ سال آینده حدود 4% رشد داشته باشد که به‌اندازه رشد سایر مشاغل است.

در مرحله آخر، می‌توانید در بخش پشتیبانی و تدارکات مشغول به کار شوید و بیشتر به امور نظارتی و مدیریتی بپردازید و به‌تبع آن، از حقوق و دستمزد بالاتری نیز برخوردار شوید. البته ازآنجاکه برای استخدام این موقعیت‌های شغلی اغلب به مدرک لیسانس نیاز است؛ بسیاری از نیروهای خدماتی باانگیزه که مشتاق پیشرفت شغلی هستند در حین خدمت، تحصیلات خود را ادامه می‌دهند و مدرک کارشناسی می‌گیرند.

تعریف قرارداد کار برای استخدام کارگر ساده

در قرارداد کار براساس ماده 10 قانون کار، علاوه بر مشخصات دو طرف، باید موارد زیر نیز مشخص شده باشد:

  • تاریخ عقد قرارداد
  • ساعات کار، تعطیلات و شرایط مرخصی
  • حقوق یا حق السعی توافق شده
  • محل و آدرس محل انجام کار
  • مدت شروع و خاتمه قرارداد
  • نوع کار و شرح مسئولیت‌های کارگر

کارفرما موظف است برای استخدام کارگر ساده با او قرارداد کار منعقد کند که این قرارداد باید براساس قوانین وزارت کار باشد و مانع از پایمال شدن حق و حقوق کارگران شود. البته اغلب کارفرمایان معمولا اقدام به استخدام کارگر موقت یا روزمزد می‌کنند و قراردادی با او نمی‌بندند؛ همین موضوع باعث کاهش امنیت شغلی کارگری می‌‌شود.

قرارداد کار براساس ماده 7 قانون کار، به قراردادی کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود و به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی یا دستمزدی معین و مشخص برای مدت موقت یا دائمی مشغول به کار می‌‌شود.

تعریف کارگر روزمزد یا موقت

همان طور که از اسم آن مشخص است، کارگر روزمزد به کارگری گفته می‌شود که حقوق و دستمزد او را براساس کاری که در یک روز انجام داده می‌گیرد. در این نوع اشتغال، کارگر تنها برای یک روز استخدام می‌شود و تضمینی برای ادامه کار در روزهای بعدی وجود ندارد.
در مقایسه با سایر مشاغل کارگری، این نوع کارگری ثبات مالی و امنیت شغلی کمتری دارد و فرد باید هرروز به دنبال فرصت کار استخدامی جدیدی بگردد. بسیاری از مشاغل مثل کارگاه‌های ساختمانی، تولیدی‌ها، مغازه‌دارها، کارخانه‌ها و … برای انجام کارهای موقت خود ممکن است به استخدام کارگر روزمزد نیاز پیدا ‌کنند.

تعریف کارگر خدماتی

نیروی خدماتی درواقع زیرمجموعه موقعیت شغلی کارگر ساده قرار می‌گیرد که وظیفه تمیز نگه‌داشتن مکان‌ها و محیط‌های عمومی و خصوصی و  نظافت را بر عهده دارد. این افراد با توجه به حوزه کاری خود از تجهیزات و محصولات شوینده، ابزارها و مواد ضدعفونی کننده مختلفی استفاده می‌کنند. تقریباً تمامی مراکز بهداشتی و خدماتی و شرکت‌ها مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، مدارس، دفاتر اداری، ، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و … برای حفظ نظافت و تمیزی محیط به کارگر نظافتچی نیاز دارند.

کارگر خدماتی امور مربوط به نظافت محیط، از تمیز کردن پنجره‌ها تا جارو کردن کف و ضدعفونی و نظافت اتاق عمل بیمارستان را بر عهده‌دارند.

مسئولیت‌ها و مهارت‌های کلیدی کارگر ساختمانی چیست؟

  • آشنایی با اصول و روش‌‌های پایه مهندسی و ساخت و ساز
  • تخلیه مصالح ساختمانی و حمل آن‌ها به داخل کارگاه
  • نظافت و تمیز کردن کارگاه ساختمانی از هرگونه ضایعات، دورریز و زباله
  • تهیه و آماده کردن مصالح ساختمانی برای ساختن سازه یا پر کردن شکاف‌ها (مثلا تهیه سیمان و گچ)
  • کمک در بتن ریزی و آجرچینی زیر نظر استادکار و بنا و دقت و یکدست انجام دادن آن
  • نصب داربست، رمپ ساختمانی و .. براساس اصول ایمنی و دستورات کارفرما
  • مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و کمک به سرپرست و استادکار
  • توانایی کار گروهی و همکاری با سایر کارگران و استادکاران
  • تجربه کار با ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی مثل دریل، مته‌ها، چکش‌های هیدرولیکی و ..
  • رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی برای محافظت از خود و دیگران
  • تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و حمل آن به ماشین حمل نخاله

سخن آخر
گفتنی است که سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اغلب حقوق و مزایای خوبی دارند و بسیاری از نیروهای خدماتی مایل هستند که با این سازمان‌ها همکاری کنند؛ اما تقاضا برای کار در این سازمان‌های بزرگ و معتبر زیاد است و رقابت بالایی بین کارجویان وجود دارد. برای اینکه بتوانید شغل مناسب با حقوق و درآمد مناسبی داشته باشید به نکات زیر توجه داشته باشید:

برای پیدا کردن کار در هر شرکت و سازمانی باید رزومه کاری حرفه‌ای داشته باشید. رزومه درواقع تاریخچه‌ای از سوابق کاری، تجارب و مهارت‌های فردی شماست که در یک الی دو صفحه نوشته می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که نوشتن یک رزومه فوت‌وفن‌های خاصی دارد تا به‌عنوان رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای شناخته شود.

برای پیدا کردن شغل مناسب در یک شرکت معتبر، باید مهارت جستجوی کار داشته باشید. به همین دلیل با مراجعه به سایت جاب ویژن و انتخاب فیلتر «کارگر و نیروی خدماتی» می‌توانید تمام آگهی‌های استخدام نیروی خدماتی و کارگر ساده را با هم مشاهده کنید. با کلیک روی هر آگهی، زمینه فعالیت شرکت، شرایط کاری،  مزایا و حقوق پیشنهادی را می‌توانید مشاهده کرده و با توجه به شرایط خود برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

اگر هنوز رزومه کاری ندارید می‌توانید به صفحه رزومه ساز سایت استخدام جاب ویژن بروید، اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید و در عرض مدت زمانی کم به‌صورت رایگان برای خود رزومه بسازید. این رزومه ظاهری حرفه‌ای و استاندارد و بسیار زیبا به رزومه شما می‌دهد و مطمئناً در پیدا کردن شغل بهتر به شما کمک زیادی خواهد کرد. رزومه‌ای که ساخته‌اید در پروفایل جاب ویژن شما ذخیره می‌شود و هنگامی‌که برای یک آگهی شغلی درخواست ارسال می‌کنید این رزومه برای آن‌ها فرستاده می‌شود.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۶:۱۶ توسط:جاب ویژن موضوع: نظرات (1)